Eisen voor de boekhouding van een BV

Eisen voor de boekhouding van een BV

Heb je al enkele jaren een succesvolle eenmanszaak? Als je winst boven een bepaalde grens komt, is het fiscaal gezien aantrekkelijker om je eenmanszaak om te zetten naar een BV. Dit is bij een winst vanaf ongeveer 80.000 euro aantrekkelijk, maar je moet wel met enkele aandachtspunten rekening houden.

Als je een BV opricht, moet je namelijk aan meerdere administratieve verplichtingen voldoen. Een administratiekantoor kan je hier perfect over informeren, maar het kan geen kwaad om je hier zelf ook al in te verdiepen.

De nodige eisen

Ben je van plan om binnenkort een BV op te richten? Of ben je van plan om je eenmanszaak om te gaan zetten naar een BV? In beide situaties moet je je pijlen direct op je boekhouding richten. De boekhouding van een BV moet namelijk aan een paar eisen voldoen.

Balans, jaarrekening en winst- en verliesrekening

Elke BV moet een balans, een jaarrekening en een winst- en verliesrekening opstellen. Deze financiële rapportages moeten niet alleen opgesteld worden, maar moeten ook door een officieel erkende accountant worden goedgekeurd. Woon je in de buurt van Utrecht? Dan kun je dit bijvoorbeeld door een administratiekantoor Utrecht laten doen.

Nadat de financiële cijfers goedgekeurd zijn, moeten deze bij de Kamer van Koophandel gedeponeerd worden. Als je een eenmanszaak hebt, heb je niks van doen met dergelijke verplichtingen. Een belangrijk verschil dus.

Vennootschapsbelasting

Sta je aan het roer van een BV? Dan moet je ook met vennootschapsbelasting rekening gaan houden. Dit is een belasting die wordt geheven over de winst van een onderneming, zoals een BV of een NV. Het ‘lastige’ is dat deze belasting bijna elk jaar wel aan een verandering onderhevig is. Laat je ook op dit vlak dus goed informeren door een specialist.

Aandelen

Bij een BV heb je standaard met aandelen te maken. Als je alle aandelen in bezit hebt, ben je de grootaandeelhouder van de BV. Je kunt er echter ook voor kiezen om de aandelen te verkopen. Dit moet wel op de officiële manier gebeuren. Je hebt hier onder andere een notaris voor nodig. De verdeling van de aandelen moet ook op een juiste manier in de boekhouding van een BV verwekt worden.